Ett möte med få svar....

Möte ang konstgräsplan i dag kl 16.00 på hotell Scheele... många på plats, Lokal tv , bägge lokaltidningarna, flertalet reresentanter från olika klubbar, Arne från Ullvi, flertalet anstälda inom komunen med anknytning till dagens ämne , Conny Granqvist (konsult) samt VD:n för det företag som är ansvarig för våran konstgräsplan, Stefan Otterström, Spentab....

Mötet tog 2.5 timmar.... vad blev egentligen sagt ?

Jag är mycket besviken på Stefan Otterström .... Spentab levererar en plan för 3.6 miljoner ( ganska mycket pengar)  men vill inte kännas vid något ansvar för att planen inte gått att använda vintertid under dom första två åren... bortförklaringarna haglade i takt med försök att undvika våra frågor ... ett klassiskt flyktbeteénde....
Jag anser att levererar man en plan för 3.6 miljoner så följer man upp det och kontrolerar att allt är som det ska, den kritik jag och många med mig har haft ang denna plan har Stefan inte vart medveten om fören i sep 08, mycket möjligt att det är så .... men det är fan Stefans ansvar som VD att följa upp en försäljning, desutom när det här var den absolut första panen som Spentab anlade på just detta sätt... borde rimligtvis finnas ett eget intresse att följa upp och se hur det blev...
Stefan beklagar det inträffade med en axelryckning ... något ekonomiskt ansvar visar han tydligt att han och Spentab INTE tänker ta eller tycker att han borde ta...
Jag kom med ett konkret förslag som enl Stefan skulle kunna hjälpa till att lösa en del av problemet ... men det kommer kosta pengar... har man levererat en så dålig produkt har man givetvis ett ekonomiskt ansvar , tycker jag ... inte Stefan !!!!

Conny Granqvist fick i uppdrag av komunen att som konsult undersöka vad som är fel och hur det kan lösas / bli bättre... riktigt vad Conny har gjort fick jag aldrig klart för mig ... Conny gav mest intryck av att vara arbetssökande på Spentab ...

Ansvariga på komunen sitter i ett jobbigt och svårt läge ... dom som nu är ansvariga var det inte när beslutet att anlägga just  denna typ av plan togs...
Trots en pressad sits tycker jag Lena Johansson gör ett proffsigt intryck och hon verkar förstå den mesta av våran kritik...

I två år har jag, och fler med mig, tyckt att det borde gå att göra mer när det gäller själva skötseln av planen ... nu efter två år tycker "ansvariga" det samma.... det får inte gå så lång tid innan ett sådant här stort (beror givetvis på vad man jämför med) problem tas upp ...

Konkret .... planen kommer harvas minst två ggr / veckan mot tidigare två ggr per år ... typ det jag sagt i TVÅ ÅR !!!
Salta bör göras var 3e dag ... frågan är bara vad det kommer kosta ??? planen skulle må bra av det .. men gör komunens ekonomi det ? när det blir plusgrader ska planen harvas varje dag i ca en vecka för att verkligen luckra upp den och få den att kännas som när den var ny ... sättningarna i planen dvs att marken sjunker vet man idag inte vad det beror på eller vems ansvar / fel det är, någon slags undersökning kommer att göras.... hela planen ska "tvättas" med en speciel maskin som tar upp allt löst matrial, tvättar och lägger tillbaka det ... detta ska göras två ggr om året...
vid +5 garanterar Spentab att planen är bra ... vid rätt slags minus kan den möjligtvis ibland om vi har tur tåla ända ner mot -5 ... vi ska med andra ord inte förvänta oss att planen är spelbar under vinterhalvåret....

Jag vill dock påpeka att planen har hållt mycket bättre klass dom senaste två veckorna än tidigare ... men i går var det för halt och dom som tränar någon eller några timmar efter oss får problem vid fler tillfällen  ... en plan värd 3.6 MILJONER klarar inte av  minus 3 grader.... men det var säkert "fel" slags minusgrader om man ska tolka VD Stefan Oterström rätt...

Jag är besviken ... arg... och väldigt förvånad.... i "min värld" är den som säljer en produkt ansvarig för den, intresserad av att kunden är nöjd och blir det fel rättar man till det och tar sitt ANSVAR ... köper du en bil på Volvo och den visar sig ha brister och fel som gör att du inte kan använda den under halva året så tror jag att Volvo löser det ... skulle bli väldig rålös om Volvos VD med en axelryckning  konstaterade att ...otur grabben det är den här bilen du köpt , betala så löser vi problemet annars har vi inget ansvar ....

Spentab med Stefan Otterström bör eller MÅSTE ta sitt ansvar ... det hoppas jag verkligen ansvariga i Komunen ser till att dom gör...

Oterström behöver inte oroa sig om han skulle råka bli arbetslös... bara att hoppa på den politiska banan ... har aldrig träffat någon som pratar så mycket och ändå undviker att svara på den ställda frågan...

Är jag kvar som tränare i Köping FF nästa år kommer jag INTE lita på att konstgräsplanen kommer gå att använda under perioden nov-feb .... då SKA vi in i hallarna och träna minst 3 pass i veckan ... ansvariga på komunen kommer få det jobbigt att hitta dom tiderna åt mig/oss....

Krillans konstgräsplan är inget annat än ett fuskbygge .... 3.6 miljoner har vi betalat för att ha Sveriges kanske sämsta plan ... desutom har den kostat ca 600.000 MER är vad andra planer kostar ... detta pga att den är miljövänlig  ... miljön är givetvis viktig och jag är gärna med och betalar för det ... men det vore ju trevligt om det blev bra ...

Sista ordet i denna fråga är garanterat inte sagt än ...

Kommentarer
Postat av: jet

borde gå att få hjälp av svff kanske...eller att dra dem inför rätta kanske är ett alternativ...hör med andra konstgräs anläggare vad som gäller och vilket ansvar dem skulle tagit i en liknande situaiton

2009-02-05 @ 02:57:42
Postat av: Staffan

Jag håller med dej Tony.Jag håller på med en stor reklamation på mitt jobb,och saker och ting är långt i från vad sunt förnuft heter eller är.Man tror inte det är sant ,beslutet på mitt ärende sker klockan 15,00 i dag

2009-02-05 @ 08:32:05
Postat av: Jörgen

Ganska enkelt att utröna vilket ansvar leverantören av produkten har i detta fall... Läs igenom följande dokummet 1. Kommunens offertförfrågan 2. Leverantörens offert 3. Kontraktet som sedemera skrevs under mellan kommun och leverantör. Det sistnämnda bör styra mer vad som gäller juridisk person, tvist samt namnger de övrigt styrande dokumenten ifrågan såsom dokument 1 och 2 samt även betalningsvillkor. Om det inte var specificerat i dokument 1 att produkten skulle klara ett visst temperaturintervall, så erbjuder tillika binder sig leverantören heller inte genom dokument 2 sig till något sådant. Om det exempelvis inte står i något av dokument 1 eller 2 att produkten ska vara brukbar inom intervallet -5 till 40 så har leverantören heller inte något ansvar att så ska vara fallet rent juridiskt. Moraliskt är en annan femma... Lycka till

2009-02-05 @ 22:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0